نقابة الاشراف الطالبيين في مصر خلال العصر الفاطمي (358-567هـ/969-1171م)

نویسندگان

چکیده

تعد نقابة الاشراف الطالبيين احدى مؤسسات الدولة الادارية في العربية الاسلامية ووظيفتها الأساسية هي حفظ أنساب الهاشمين من العلويين والعباسيين أنْ تكون مِدعاةَ الأخرين والعناية شؤونهم الخاصة والعامة.
 وصارت كلمة الأشراف تنسب إلى بيت النبِّي (صلى الله عليه واله وسلم) نسل الحسن والحسين عليهم السلام، وهي وظيفة شريفة ومرتبة نفيسة موضوعها التحدّث على اولاد عليّ بن أبي طالب (عليهم السلام ) فاطمة بنت رسول اللَّه عهد الفاطمية مصر وظهر فيها الأقارب وهم الذين يمتد نسبهم الفرع الفاطمي وكان يطلق أيضًا الإسماعيليون يعين لهم موظف كبير الأساتذة المحنكين . ويتبع الفاطميون مراسم عند تعيين نقيب الطالبيين، منها أن يخلع الخليفة ويقرأ سجله الملأ مقدمين الدخول مجلس الخليفة. كما امتهن النقباء وظائف اخرى منهم كانوا سفراء أو وسطاء للخلافة عملوا بالخطابة والقضاة.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جمالیات النثر فی العصر الفاطمی بمصر

دولت فاطمی بیشتر از دوقرن در مصر حکومت کرد(567-358ھ)، و این دولت از نظر مذهبی به فرقه اسماعیلیه منسوب می شود،وبر آنان نام فاطمی به خاطر افتخار به فاطمه زهراء(س) گذاشته شده است. تاثیر زیبایی نثر مخصوصا در شکل وصورت فنی آن بر مخاطب پوشیده نیست، چنانکه کاتب فاطمی به این وسیله توانسته برقلب وجان مردم نفوذ کند. خطبه ها وسجلات ونامه ها از مهمترین انواع نثر فنی هستند که افکار وعقاید این دوره را بررسی...

الالتزام فی شعر الزهد خلال العصر العباسی

التزام و تعهد به عقیده و فکر دراندیشه اسلامی و در عرصه ادبیات و شعر و آنچه تاثیرگذار درجامعه مسلمین است مورد اهتمام خداوند است : به گونه ای که در تعیین میزان اعتبار و فضیلت ادبیات مسلمانان و در خصوص شعر اشاره میکند: شعرا کسانی هستند که گمراهان از آنها پیروی می کنند . آیا ندیده ای که آنها در هر وادی سرگردانند؟ بررسی و چگونگی التزام و تعهد شعرا زهد عصر عباسی نسبت به پدیده زهد و حقیقت اسلامی آن در...

15 صفحه اول

ذخیره در منابع من


  با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ژورنال

عنوان ژورنال: ???? ???? ?????? ??????

سال: 2022

ISSN: ['2708-728X']

DOI: https://doi.org/10.36322/jksc.v1i67.10760